بازتاب اندیشه گابریل مارسل در نمایش نامه های او
نویسندگان
چکیده
گابریل مارسل فیلسوفِ اگزیستانس، نمایشنامه نویس، موسیقی دان، منتقد تئاتر و موسیقی معاصر فرانسوی است. نمایشنامه های مارسل پیوندی ناگسستنی با مفاهیم فلسفی او دارد. مارسل خود می گوید که عشق به موسیقی و تئاتر در او از علاقه پرُشور به فردیت موجودات و جذابیت مقاومت ناپذیر رازهای بی پایان به سوی حقیقت سرچشمه می گیرد. مارسل در فلسفه اگزیستانس راه امید را برای انسان می گشاید؛ در نمایش هایش انسان و موقعیت های او را به چالش می کشد و در موسیقی راهی برای گسترش اندیشه خود می جوید. روش اندیشه او روشی انضمامی و عینی است، از همین روی با ذات تئاتر که هنری کاملاً ملموس است همخوانی بسیار دارد. حتی، می توان گفت که خواندن نمایشنامه های مارسل زمینه بهتری را برای درک مفاهیم فلسفی او فراهم می سازد. از آنجا که هیچ یک از نمایشنامه های مارسل به زبان فارسی برگردانده نشده، معرفی آثارش ضروری به نظر می رسد. این مقاله ضمن معرفی نمایشنامه های مارسل کوشش دارد بازتاب اندیشه فلسفی او را در ناب مایه های (abstract) آثار نمایشی اش بیابد. برخی از این مفاهیم که در نمایش ها ظهور یافته اند عبارت است از: مرگ، حضور، وفاداری خلاق، راز، و امید.
منابع مشابه
بازتاب اندیشه گابریل مارسل در نمایشنامههای او
گابریل مارسل فیلسوفِ اگزیستانس، نمایشنامهنویس، موسیقیدان، منتقد تئاتر و موسیقی معاصر فرانسوی است. نمایشنامههای مارسل پیوندی ناگسستنی با مفاهیم فلسفی او دارد. مارسل خود میگوید که عشق به موسیقی و تئاتر در او از علاقه پرُشور به فردیت موجودات و جذابیت مقاومتناپذیر رازهای بیپایان به سوی حقیقت سرچشمه میگیرد. مارسل در فلسفه اگزیستانس راه امید را برای انسان میگشاید؛ در نمایشهایش انسان و موقعیته...
متن کاملارتباط با دیگری از دیدگاه گابریل مارسل و بازتاب آن در نمایش شیرفهم
گابریل مارسل فیلسوفْ، موسیقیدان و نمایشنامهنویس معاصر فرانسوی است که میان آثار فلسفی و هنری او پیوند نزدیکی وجود دارد. یکی از موضوعات فلسفی مورد علاقهی مارسل، خود و ارتباط آن با دیگری است. از نظر او، فرد در شرایط اجتماعی از وجود خود آگاه میشود. دیگران با تحسین یا نکوهش کنش فرد سبب میشوند تا فرد از خود آگاه شود. به بیانی، دیگری یک واسطهی کمکی و موقتی است که از راه آن فرد میتواند تصویری م...
متن کاملنسبت میـان بودن و داشتـن در فلسفه گابریل مارسل
چکیده از نظر گابریل مارسل آدمی دو گونه ارتباط با هستی دارد: «بودن» و «داشتن» و این دو، لازمه زندگی هستند. انسان، غالباً مقوله ملک و «داشتن» را بر بعضی از عناصر شخصی و حتی بر افکار و تصورات خود اطلاق میکند و آن را به صورت ملموس توصیف میکند. در «داشتن»، کارکرد و به تبع آن علم کاربردی مطرح است و در آن، ما با مسائل و تکنیک و مهارتها سر و کار داریم. ارتباط ما در «داشتن» ارتباط «من» و «او» است، یع...
متن کاملبررسی بازتاب جنسیت در نمایش نامه های معاصر آمریکایی
چکیده: تلاش زنان برای رسیدن به حقوق شهروندی از جمله ی مهم ترین مباحث قرن بیستم بود. زنان با به دست آوردن حق رای و حق نظر در مسایل اجتماعی، فرهنگ غرب را مجبور به بازنگری در تعیین جایگاه زن کردند. به دنبال این تحولات نمایشنامه نویسان بسیاری از جمله اونیل و ممت با حساسیت بیشتری موضوع جایگاه زن را در آثار خود منعکس کرده اند. ساموئل شپارد راجرز نیز در نمایش نامه احمق برای عشق (fool for love) به مو...
متن کاملسرشت انسان و جایگاه او در هستی از دیدگاه علامه جعفری و گابریل مارسل
پرسش از سرشت انسان و جایگاه او در هستی و روابطش با سایر اجزای هستی، یکی از مهم-ترین و کلیدی ترین پرسش های بشر است. از آن جایی که زندگی انسان معاصر به دلیل عدم دریافت پاسخ مناسب این پرسش دچار فقدان معنای وجودی شده، پرداختن به آن ضروری می نماید. در این پژوهش به دنبال پاسخ دو تن از متفکران معاصر، گابریل مارسل و علامه جعفری در باب جایگاه انسان در ارتباط با خویشتن، دیگران، جهان هستی و خداوند هستیم. ...
15 صفحه اولدیگری از منظر گابریل مارسل
از دیدگاه مارسل، جهان معاصر، جهان کارکردی و درهم شکسته ای است که در آن راز هستی به فراموشی سپرده شده است. پیامدهای ضروری غفلت از هستی، پوچی، ناامیدی و ازخودبیگانگی انسان است. او ریشه ی این غفلت و ازخودبیگانگی را فقدان خدا می داند و معتقد است این فقدان به دلیل از دست رفتن ارزش های وجودی ای است که بنیان انسانیت بر آن بنا شده است. از این رو او برای بازگرداندن این ارزش ها تلاش می کند و بر این باور ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
کیمیای هنرجلد ۴، شماره ۱۴، صفحات ۷-۲۰
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023